Sleva pro registrované zákazníky až 10 %
Heureka: 99 % lidí nás doporučuje
V červnu jsme se v Praze zúčastnili konference s názvem Udržitelnost pro výrobu a obchod. S těmi inspirativními a nejzajímavějšími tématy se s vámi rádi podělíme.
Nit udržitelnosti se linula celou konferencí. Z různých perspektiv na ni pohlíželi zástupci 13 firem. Zdroj: Petr Lebeda
Pojďme začít zostra často skloňovanou zkratkou ESG. Podle výzkumů pouze 3 % Čechů ví, co znamená. Jednoduše jde o vliv firmy na životní prostředí (E), společnost (S) a přístup k vedení (G).
Na základě vyhodnocení jde číslem vyjádřit, jak je firma udržitelná a odpovědná vůči životnímu prostředí. Prostřednictvím ESG lze naplánovat obchodní strategii a v ideálním případě naplnit stanovené cíle.
Co to znamená v praxi? Jako firma/majitel se snažíte snížit své množství odpadu a znečištění životního prostředí. Zlepšujete pracovní podmínky svých zaměstnanců. Neberete úplatky, platíte daně a prodávate nezávadné produkty.
Společnost Ipsos CSR & Reputation Study v jednom ze svých výzkumů zjistila, že zákazníkům už nestačí uspokojovat jen funkční a emocionální potřebu. Nároky se zvyšují.
Zákazníci víc a víc upřednostňují značky, které se věnují společenským tématům a ty, které rezonují s jejich hodnotovými postoji. Firmám se tedy vyplatí ukazovat, jak pomáhají společnosti a svému okolí.
,,Firmy řeší téma ESG výrazně intenzivněji než dříve – nutí je k tomu ESG legislativa. Připravují se ESG strategie. Firmy začínají vnímat udržitelné chování jako svou povinnost, ne jako něco navíc,” říká Tereza Horáková ze společnosti Ipsos.
Předběžně se počítá s rokem 2024. Dotkne se asi 50 tisíc evropských firem, v České republice více než tisícovky.
V Tchibo k tomu přistoupili tak, že udržitelnost je přirozenou a integrální součástí každého firemního zaškolovacího a výukového procesu. Výsledkem je informovaný a zapojený zaměstnanec.
,,Aspekty udržitelnosti jsou zapojovány do běžných zaměstnaneckých aktivit. Informace jsou propojovány s osobním prožitkem a zábavou,” říká Monika Kissová
Jejich snaha sklízí ovoce. V roce 2022 byli první v prodané Fair trade kávě. Zdroj: Petr Lebeda
Na začátku dostane zaměstnanec komplexní informace o produktech a přístupu k podnikání.
Organizují denní i vícedenní akce jako Den zdraví, Fairtrade výstavu, charitativní tombolu. Na dobrovolné bázi se pak mohou zaměstnanci hlouběji vzdělávat v tématech certifikací, curkularitě nebo třídění odpadu.
V Tchibo společně nasbírali 985 kg papíru a tím zachránili 20 stromů, spotřebovali o 1071 PET lahví méně, dali dohromady 100 kg oblečení a příspěli tak na dobrou věc.
Inspirativní může být hlavně pro ty, kteří se chystají do svého sortimentu zavést ekologické prvky a rozšířit nabídku o udržitelné produkty.
V Kauflandu vyvinuli vlastní skládací palety, zavedli nekonečné sáčky na pečivo a testují první automaty na zálohování PET lahví a plechovek. Na prodejnách svítí úsporným LED osvětlením a využívají zelenou elektřinu.
Nekrm koš. Podzimní kampaň, která učila spotřebitele, jak neplýtvat jídlem. Zdroj: Petr Lebeda.
V Kauflandu dobročinností nešetří. Jsou aktivní v podpoře neziskového sektoru a oživování komunitního života. Jsou partnerem Světlušky, podporují Ježíškova vnoučata.
Za každé použití Multisportky darují 10 Kč na prevenci onkologických onemocnění.
A teď ze zeleného soudku – společně s firmou Kokoza pomáhají budovat komunitní zahradu na Václaváku.
Zástupce společnosti Incien, Petr Novotný, mluvil o tom, jak cirkulární ekonomikou snížit provozní náklady a emise. Ale taky dal pár praktických tipů, jak udržet odpadové hospodářství na firmě funkční a smysluplné.
Upozorňuje na to, že celá funkčnost odpadového hospodářství stojí a padá na člověku, který je špatně placený, málo proškolený a nedostatečně motivovaný. Zkrátka nemá zájem, aby se odpad dostal na správné místo. A nezáleží na tom, jestli je to účetní, pracovník úklidu nebo manažer.
Co naopak celému procesu odpadového hodpořádství prospívá?
Analýzou odpadu získáte cenné informace. Nebojte se zaměřit na podíl odpadu, který můžete vytřídit, identifikujte problémové původce a pusťte se do vylepšování.
Z analýzy odpadu v jednom obchodním centru vyšlo, že tam převažuje organický odpad (nedojedené zbytky a zbytky z přípravy jídel). Velká část tohoto odpadu (76 %) bylo možné dále dotřídit.
Vaše firma i produkty už jedou na zelené vlně. Ale ještě trochu tápete, jak to dát vědět ostatním?
Základem je, dobře poznat vlastní firmu. Téměř každý je v tématu udržitelnosti nějak aktivní, možná to tak jen nanazývá. Poznejte své publikum. Ptejte se lidí, co je zajímá.
Pak nastavte strategii. Dejte si pozor na greenwashing. A vzdělávejte se. Téma udržitelnosti je živý organismus, který se neustále vyvíjí, stále vzniká nová legislativa. Tak s ním držte krok.
Britská agentura Futtera identifikovala základní body, které v komunikaci zavání greenwashingem. Jedním z nich jsou vágní tvrzení. Zdroj: Petr Lebeda
Běžného uživatele nejspíš kdovíjak neoslovíte důkladnou analýzou uhlíkové stopy. Když ale jako Sonnentor ukážete, čím konkrétně uhlíkovou stopu snižujete, hned budete pro lidi srozumitelnější.
Z výzkumů vyplývá, že pro 75 % respondentů je udržitelné balení důležité.
Jak komunikovat udržitelnost skrze obaly? Napsali jsme článek, kde je 7 tipů, jak to dát vědět zákazníkům.