Sleva pro registrované zákazníky až 10 %
Heureka: 99 % lidí nás doporučuje
Abyste raketový růst tržeb před Vánoci ustáli, je důležité připravit svůj e-shop na sezonu opravdu dobře a my vám poradíme, jak na to.
Tohle je to nejdůležitější, co byste měli před sezónou vědět:
I když se situace po pandemii pravděpodobně uklidní, analytici i tak očekávají rekordní tržby. Podle odhadů České spořitelny e-shopaře letos čeká zhruba 15% růst. Prsty v tom má letos opět koronavirus.
Ukazuje se, že i když se život vrací postupně do normálu, pandemie koronaviru zanechala v nákupním chování lidí nepřehlédnutelné stopy. A i ty budou letos příčinou zmíněného růstu:
Část zákazníků se vrátí do kamenných prodejen, mnozí už ale zůstanou v onlinu – A i to je podle analytiků z České spořitelny jedním z důvodů, proč budou letošní vánoční online prodeje opět rekordní.
Chuť lidí utrácet nemizí – Prvotní černé scénáře ekonomů se nekonají. Chuť lidí nakupovat, mimo jiné i díky štědré podpoře státu nebo nemožnosti utrácet za cestování a kulturu, zůstává vysoká.
Lidé budou nakupovat dříve – Po loňských zkušenostech s přetíženými dopravci a prodlužováním doby dodání zboží budou zákazníci nakupovat dřív, než bylo zvykem v minulých letech.
E-commerce trh poroste i navzdory znovu se otevírajícím kamenným prodejnám.
Štěstí přeje připraveným. A tak doporučujeme, abyste se ponořili do loňských dat ve svých Google Analytics, účetních systémech nebo do recenzí na Heurece a zkusili objevit slabá místa z loňského roku. Tyto otázky vám s tím mohou pomoci:
Detailní analýzou vašich loňských kampaní můžete odhalit, zda vám některé z nich nepřinášely jen tržby bez rozumné ziskovosti. Ale objevit můžete i tzv. svatý grál – tedy vysoce poptávaný produkt, který má naopak velmi zajímavou marži a vyplatí se ho propagovat, kde to půjde.
S nárůstem tržeb souvisí i dostatečně dimenzovaná logistika. Na co všechno se zaměřit v této oblasti se dozvíte v článku: Logistika e-shopu: 11 rad, jak připravit sklad na sezonu.
Řada e-shopů se v průběhu roku snaží uhnat zákazníky na nižší cenu. Jenže o Vánocích se pravidla hry mění a zákazníci kladou důraz i na jiné oblasti, ve kterých můžete být lepší než konkurence.
Velkou výhodou, která táhne i během roku, je doprava zdarma. Zákazníky ale můžete na svoji stranu přetáhnout například i:
Bez speciálních propagačních kampaní se v sezóně neobejdete, ale nezapomeňte si hlídat marže.
Akce tipu Black Friday nebo Dny dopravy zdarma jsou sice známé a často i úspěšné, ale podle Radka Hudáka ze společnosti Shoptet z takových akcí těží především ti největší e-shopoví hráči kategorie Alza nebo Mall.
Než se tedy bezhlavě pustíte do nějaké takové kampaně, „protože ostatní to dělají taky”, důkladně si propočítejte, jestli se vám to vyplatí. Můžete si totiž vybírat:
Takové Dny dopravy zdarma často snižují hodnotu průměrné objednávky. Takže prodáváte-li zboží o celkové nižší hodnotě, nemusí se vám to vyplatit.
A nesázejte vše jen na jednu kartu.
Každý kanál je totiž vhodný na něco jiného. Výkonnostními PPC kampaněmi můžete nové zákazníky získávat a s pomocí e-mailingu si je zase dokážete lépe udržet.
Vybrali jsme pro vás pár nejužitečnějších tipů:
Zaměřte se na efektivitu. Cílem nejsou tržby, ale zisky a rozumné marže. Proto je důležité zaměřit se na ziskové produkty a hlídat si u kampaní tzv. PNO — tedy podíl nákladů na obratu.
Jednodušeji řečeno to, kolik procent tvoří náklady na kampaně vůči vaší marži. Například pokud budete mít 40% marži, nemělo by PNO výkonnostních kampaní přesáhnout 40 %, jinak vás budou kampaně připravovat o peníze. Ideální tedy je držet PNO co nejníž.
PNO si hlídejte jako oko v hlavě. Musí být vždy menší než vaše marže, jinak by vám kampaně prodělávaly.
Email marketing už dávno není jen newsletter se slevami a produkty ve výprodeji. Abyste měli u svých emailových kampaní větší šanci na úspěch, zaměřte se na pomoc zákazníkům.
Poraďte jim například, jak vybrat dárek pro jejich protějšky, babičky, dědy či děti nebo napište praktickou recenzi vašich nejoblíbenějších produktů. Co třeba jim připravit zajímavé srovnání nejoblíbenějších produktů? A tohle všechno jim jednou, dvakrát měsíčně pošlete emailem.
Takhle třeba vypadají emaily, které svým zákazníkům posíláme my.
Zákazníci si váš obsah oblíbí a až se budou rozhodovat, kde svůj vánoční dárek koupí, vzpomenou si na vás.
Uzavřené obchody, kina a divadla během letošního a loňského roku způsobily, že v průměru 63 % uživatelů tráví na sociálních sítích více času. A rostl i průměrný počet impresí a engagementu (cca +20 %).
A i když už nás pravděpodobně letos další tvrdý lockdown asi nečeká, chování zákazníků to ovlivnilo dlouhodobě.
To všechno ještě zvýšilo důležitost kampaní na sociálních sítích. Máte-li B2C zákazníky, rozhodně sítě nepodceňujte.
Připravte jim zajímavý obsah. Většina z nich (až 66 %) totiž na sítích hledá vánoční inspiraci. Jděte jim naproti a:
Máte svoje zboží na Heurece nebo Zboží.cz? Pohlídejte si, abyste měli před sezónou napárované všechny produkty vašeho e-shopu. V opačném případě by se vám produkty ve srovnávačích nezobrazily a zákazníci by skrze ně nemohli přejít na váš e-shop.
Skvělým nástrojem, který vám pomůže s rychlou kontrolou a párováním produktů je Pairing Bear.
Zkontrolovat se ale hodí i další nastavení, jako je automatické dobíjení kreditu, aby se vám v průběhu sezóny nevypnuly kampaně, nebo aktuální ceny dopravy v profilu. Více se dočtete v článku přímo od Heureky.
Kampaně plánujte s ohledem na dlouhodobou ziskovost, ne jen tržby.
Podle průzkumu více než polovina zákazníků očekává, že se stránka načte do 2 vteřin.
Nevyhrajete, když se zaměříte jen na to, aby váš e-shop „nespadl“. Musí šlapat jako hodinky.
Zjistěte si, zda se to nemůže týkat i vás a zda je váš poskytovatel ochotný vám dostupný výkon ve špičce navýšit.
Zkrátka obrazovku offline světa váš zákazník vidět nechce a už vůbec ne před Vánocemi.
Předejděte tomu a podívejte se, jak připravit infrastrukturu e-shopu na sezonu v článku 7 tipů jak připravit infrastrukturu vašeho e-shopu na sezónu.
Na nápor zákazníků buďte připraveni už před sezónou.
Rozhodně nepůsobí dobře, když zákazníci objednají v domnění, že jim zboží může ještě dorazit, ale vy už máte zavřeno. My v Top-obaly.cz dopředu:
O vánocích totiž není nic horšího než zákazníky naštvat, protože jste nezvládli dodat zboží včas a záměrně jste o zpoždění neinformovali.
Takoví lidé se k vám už těžko vrátí a ještě riskujete vlnu negativních recenzí. Ty jsou zákazníci ochotni napsat mnohem častěji než ty pozitivní. Přitom více než 60 % nakupující dospělé populace online recenze před nákupem čte a rozhoduje se podle nich.
O dodací lhůtě a otevírací době informujte vždy s předstihem a maximálně viditelně.
Podle analytiků sezona nabírá na plné síle okolo 17. listopadu, někteří ale s nákupy začínají ještě dříve. Abyste tyto „early buyers“ stihli, doporučuje se kampaně rozjet na přelomu září a října. Ženy přitom dárky řeší dříve než muži. Ti nákupy odkládají na poslední chvíli.
Především jde o spokojené zákazníky a dlouhodobou prosperitu. Nebojte se proto v nouzových situacích také mírně přibrzdit rozpočty a aktivity v reklamě, abyste měli čas se skutečně každému zákazníkovi věnovat tak, jak si zaslouží.
Přejeme přesné analýzy, dobré plánování a úspěšný odhad tam, kde analýzy ani plánování nepomůžou.