Rozcestník

Jsme onlineZavolejte: +420 530 504 505
Prázdný košík
 

Produkty v košíku

4 kroky k zelenějšímu e-shopu

Autorem je Míša dne 6. 2. 2023

Cesta za zeleným e-shopem je dlouhá a trnitá. Plná nejasných informací, propočtů a někdy i greenwashingu. Přesto existuje několik kroků, které mohou majitelé e-shopů okamžitě udělat ve prospěch životního prostředí a často i své vlastní peněženky. Pojďme si je představit.

Člověk pracující na notebooku
 

Snižte počet vratek

  • Nabídněte vrácení zdarma jen pro VIP členy nebo pro objednávky nad určitou hodnotou.
  • Uveďte k produktům maximum informací, aby zákazníci přesně věděli, co objednávají.
  • Přidejte k produktům více fotek a dobře je popište.
  • Vyzvěte zákazníky, aby produkty ohodnotili a pomohli tak s výběrem ostatním.
  • Ptejte se zákazníků, proč zboží vrací, a průběžně to zlepšujte.

Proč snížit počet vratek? Průměrnému e-shopu se vrátí zhruba 10 % zboží. Snížením tohoto počtu snížíte i všechny emise, které by vznikly balením, cestou k zákazníkovi i zpět.

Nejvíce na snížení počtu vratek vydělají e-shopy s módou, kterým se může vracet až 50 % zboží

Pokud takový e-shop vlastníte, možná vás tato informace překvapí: jen menšina zákazníků vás využívá jako online zkušební kabinku. Častěji vám zákazníci vrátí zboží kvůli špatné velikosti.

Další 3 nejčastější důvody, proč zákazníci vrací zboží: zboží bylo poškozené, dostali špatný produkt, produkt vypadal jinak, než očekávali.

Tip: Užitečné nápady na optimalizaci vratek popisuje Retino v článku Optimalizujte vratky a získejte věrnější zákazníky.

Výběr velikosti na e-shopu AboutYou
Tabulka velikostí už nestačí. Buďte maximálně přesní a vyjděte zákazníkům vstříc, jako to dělá About you. Po vyplnění parametrů vám řekne, jaká velikost vám padne nejlépe.
 

Zvýhodněte doručení do výdejních míst

  • Uveďte u jednotlivých typů dopravy množství emisí.
  • Zvýrazněte nejšetrnější dopravu textem nebo třeba zeleným lístečkem.
  • Dejte výdejní místa jako výchozí způsob dopravy.

Nejúčinnější je kombinace všech tří metod. Thuiswinkel tím zvýšil preferenci výdejních míst z 8 na 30 %.

A proč zvýhodnit zrovna doručení do výdejních boxů a výdejních míst? Jsou šetrnější než doručení domů, protože nedochází k vícenásobným pokusům o doručení, zbytečnému zajíždění a zastávkám. Výhodné je i to, že lidé mívají výdejní místa po cestě domů, takže často spolu s vyzvednutím zboží vyřeší i něco jiného.

Výběr dopravy na Rohlik.cz
Zvýhodněte dopravu, která je šetrnější. Například Rohlik.cz přidává zelený lístek, pokud zrovna pojede kolem vás.
 

Optimalizujte objednávky u dodavatelů

  • Nakupte raději velké množství jednou za čas, než malé množství několikrát za měsíc.
  • Přejděte k lokálním dodavatelům.

Samozřejmě jen, když vám to dovolí váš sklad i cash-flow. Slučování objednávek je chytré hned dvakrát – ušetříte nejen emise z dopravy, ale často i peníze. U nás například platí, že čím víc nakoupíte, tím větší vám dáme slevu.

Kartonové krabice na paletě
Nakupte jednou za čas celou paletu. Ušetříte emise z dopravy i peníze díky množstevní slevě.
 

Zbavte se zbytečných obalů

Balit méně (nebo dokonce bez obalu, jak to teď zkouší Alza do AlzaBoxů) je určitě krokem vpřed. Jen to nesmí vést k tomu, že se vaše zboží po cestě poškodí a vrátí.

Častý problém bývá i s lepicími páskami – pokud balíte těžké zboží, používejte pásky s vyšší lepivostí (například s lepidly hotmelt nebo solvent). Nebudete muset oblepovat krabici vícekrát, čimž opět ušetříte obaly i peníze.

Krabice s velkým množstvím lepicí pásky, overpackaging v praxi
Typický příklad overpackagingu – místo tří vrstev pásky by stačilo použít jednu vrstvu pásky široké.
 

Co dál?

Vždycky je co zlepšovat. Pokud chcete ve snižování své zátěže pokračovat, zaměřte pozornost na provoz vaší firmy. Podle průzkumu Seven Senders právě tam e-shopům vzniká nejvíce emisí:

  • 42 % vytápění budov, spotřeba elektřiny, provoz serverů…
  • 26 % poslední míle –⁠ doručení k zákazníkovi nebo na výdejní místo
  • 18 % první míle –⁠ od dodavatele k vám
  • 14 % obaly

Ať už začnete kdekoli, vždy vám držíme palce. :-)