Sleva pro registrované zákazníky až 10 %
Heureka: 99 % lidí nás doporučuje
Cesta za zeleným e-shopem je dlouhá a trnitá. Plná nejasných informací, propočtů a někdy i greenwashingu. Přesto existuje několik kroků, které mohou majitelé e-shopů okamžitě udělat ve prospěch životního prostředí a často i své vlastní peněženky. Pojďme si je představit.
Proč snížit počet vratek? Průměrnému e-shopu se vrátí zhruba 10 % zboží. Snížením tohoto počtu snížíte i všechny emise, které by vznikly balením, cestou k zákazníkovi i zpět.
Nejvíce na snížení počtu vratek vydělají e-shopy s módou, kterým se může vracet až 50 % zboží.
Pokud takový e-shop vlastníte, možná vás tato informace překvapí: jen menšina zákazníků vás využívá jako online zkušební kabinku. Častěji vám zákazníci vrátí zboží kvůli špatné velikosti.
Další 3 nejčastější důvody, proč zákazníci vrací zboží: zboží bylo poškozené, dostali špatný produkt, produkt vypadal jinak, než očekávali.
Tip: Užitečné nápady na optimalizaci vratek popisuje Retino v článku Optimalizujte vratky a získejte věrnější zákazníky.
Tabulka velikostí už nestačí. Buďte maximálně přesní a vyjděte zákazníkům vstříc, jako to dělá About you. Po vyplnění parametrů vám řekne, jaká velikost vám padne nejlépe.
Nejúčinnější je kombinace všech tří metod. Thuiswinkel tím zvýšil preferenci výdejních míst z 8 na 30 %.
A proč zvýhodnit zrovna doručení do výdejních boxů a výdejních míst? Jsou šetrnější než doručení domů, protože nedochází k vícenásobným pokusům o doručení, zbytečnému zajíždění a zastávkám. Výhodné je i to, že lidé mívají výdejní místa po cestě domů, takže často spolu s vyzvednutím zboží vyřeší i něco jiného.
Zvýhodněte dopravu, která je šetrnější. Například Rohlik.cz přidává zelený lístek, pokud zrovna pojede kolem vás.
Samozřejmě jen, když vám to dovolí váš sklad i cash-flow. Slučování objednávek je chytré hned dvakrát – ušetříte nejen emise z dopravy, ale často i peníze. U nás například platí, že čím víc nakoupíte, tím větší vám dáme slevu.
Nakupte jednou za čas celou paletu. Ušetříte emise z dopravy i peníze díky množstevní slevě.
Balit méně (nebo dokonce bez obalu, jak to teď zkouší Alza do AlzaBoxů) je určitě krokem vpřed. Jen to nesmí vést k tomu, že se vaše zboží po cestě poškodí a vrátí.
Častý problém bývá i s lepicími páskami – pokud balíte těžké zboží, používejte pásky s vyšší lepivostí (například s lepidly hotmelt nebo solvent). Nebudete muset oblepovat krabici vícekrát, čimž opět ušetříte obaly i peníze.
Typický příklad overpackagingu – místo tří vrstev pásky by stačilo použít jednu vrstvu pásky široké.
Vždycky je co zlepšovat. Pokud chcete ve snižování své zátěže pokračovat, zaměřte pozornost na provoz vaší firmy. Podle průzkumu Seven Senders právě tam e-shopům vzniká nejvíce emisí:
Ať už začnete kdekoli, vždy vám držíme palce. :-)