Sleva pro registrované zákazníky až 10 %
Heureka: 99 % lidí nás doporučuje
Také při nákupu kosmetiky, potravin nebo výplní do krabic koukáte na nápisy typu "přírodní, eko, udržitelné”? Pravda je taková, že:
Greenwashing aneb klamání spotřebitele o ekologické prospěšnosti produktu.
Taková je statistika greenwashingu. V praxi to znamená, že firmy prezentují své produkty, služby a obaly jako ekologicky přátelské nebo udržitelné, i když ve skutečnosti nejsou. Ne vždy jde o záměr, ale třeba jen o nedostatek informací.
Firmy tak vylepšují vlastní obraz a vytváří u zákazníků falešný dojem o svém pozitivním vztahu k životnímu prostředí s cílem snáze prodat své výrobky.
I když EU započala boj proti používání obecného označení výrobků jako je “šetrné k životnímu prostředí”, “přírodní” nebo “eko”, ještě chvíli potrvá, než se to projeví v praxi.
Článek ukáže, na co si dát pozor.
Někdy bije greenwashing do očí, jindy ho poznáte stěží – převažují vágní tvrzení, skrytý kompromis, pochybné obrázky, nevinné lži a chybějící důkazy. Tady jsou 4 příklady.
Takhle má vypadat správný certifikát. Je zaštítěný uznávanou organizací a nechybí ani registrační číslo, podle kterého můžete ověřit pravost.
Čtěte štítky a informace na obalech a ověřujte si certifikáty.
Dobře se zorientovat v pojmech vám pomůže náš průvodce ekologickými certifikáty v obalech od A do Z. Nebo se můžete řídit těmito radami:
Certifikáty, které nemají číslo považujte za nedůvěryhodné.
Zajímavým příkladem jsou papírové kelímky na kávu, které se často tváří, že jsou recyklovatelné. Hodně z nich je ale z vnitřní strany potažená tenkou vrstvou plastu, která by musela být před recyklací oddělena. To se ale neděje.
Šetrnější alternativou jsou kompostovatelné kelímky na kávu, které jsou zevnitř potažené bioplastem. V průmyslové kompostárně se kompletně rozloží.
Kompostovatelné nádobí vyhazujte do hnědých kontejnerů na bioodpad. V domácím se nerozloží.
Kompostovatelné produkty jsou obecně celkem kontroverzní. O tak zvané lakování nazeleno jde, pokud jsou produkty kompostovatelné pouze průmyslově a ne v domácích podmínkách.
Nebo pokud spotřebitel nedostane informace, jaké kroky má podniknout, aby rozložitelnosti pomohl. Přitom stačí jen informace o tom, že patří do hnědých kontejnerů na bioodpad.
S cílem redukovat množství obalů, některé restaurace a kavárny balí do vratných a znovu použitelných obalů.
Papírové tašky. Jsou sice vyrobené z obnovitelných zdrojů a redukují plast, ale jejich výroba je energeticky náročná. Proto se vyplatí je použít víckrát. :-)
V tomto kontextu tak lépe vycházejí plastové tašky, kde jsou celkové emise skleníkových plynů nižší a při výrobě se na bělení nepoužívá chlór.
Dalším nešvarem je bambusové nádobí. Řada těchto výrobků je pouze směs plastů, bambusu a pryskyřic.
Dobrý příklad za všechny. Kompostovatelné obálky, které můžete kompostovat v domácím kompostéru.
Hodně produktů a služeb se dnes lakuje na zeleno. A je jasné, že greenwashing ovlivňuje nákupní chování.
Pečlivé čtení etiket, ověřování certifikátů, sledování recenzí a konzultace s odborníky jsou cennými nástroji, které pomáhají vyhnout se pastem greenwashingu. Tak si dejme tu práci! :-)