Sleva pro registrované zákazníky až 10 %
Heureka: 99 % lidí nás doporučuje
Místo, aby posílali zboží v nejlevnějších plastových obálkách, rozhodli se balit s ohledem na přírodu. Zeleněji. Šetrněji.
Vyzpovídali jsme e-shop Econea, Tierra Verde, Notino, Naklíčeno.cz, NuSpring, Greenwave a BIOneeds a zjistili od nich best-practices v ekologickém balení, které si nehodláme nechat pro sebe. :-)
Pokud i vás trápí množství obalů, které spotřebujete, přečtěte si zkušenosti těch, kteří už zelenou cestu prošlapali před vámi. Tady jsou.
Preferovat papír před plastem je nejoblíbenější cestou, jak dnes balit šetrněji. I proto vítězí u oslovených e-shopů kombinace papírová krabice + papírová výplň + papírová lepicí páska.
Zajímavější než to, do čeho balí, je ale jejich celkový přístup k obalům.
E-shopy nejčastěji praktikují zero-waste přístup, který skvěle vystihli v NuSpring: „Maximálně využít to, co máme k dispozici a zbytečně nekupovat nové – snažíme se dělat to rozumem a ten nám říká, že takhle je to nejekologičtější cesta.“
Zásilka zabalená do krabice od bot, to je zero-waste přístup e-shopu BIOneeds.
Zero-waste dovedlo e-shopy k tomu, že maximálně využívají obaly z druhé ruky – od dodavatelů, okolních firem i zákazníků.
Dostatek obalů ale získávají jen díky síti spolupracujících firem.
Spoléhat se na zákazníky je riskantní. „Zákazníci nám obaly nosí sami od sebe, využívají toho ale méně, než bychom chtěli,“ svěřuje se manažerka Greenwave Denisa Svobodová.
Použité obaly NuSpring získává od svých zákazníků.
Bez ohledu na to, kde krabice získáte, nakonec skončíte s hromadou malých, středních a velkých krabic různé kvality, což vám může zkomplikovat balení.
„Je to poměrně nesnadný úkol pro naše kolegy v expedici, najít vždy tu správnou velikost krabice pro danou objednávku,“ přiznává Jan Čillík z Tierra Verde.
Podobné výzvě čelí i v e-shopu Econea. „Řešíme, jak nejlépe využívat krabice od dodavatelů. Jak je efektivně třídit na přijmu na ty, které jsou vhodné pro balení objednávek, a na ty, které rozřežeme na výplně,“ vysvětluje vedoucí skladu Tomáš Bobek.
Nejčastější výplní do krabic je kartonová střiž, zmuchlané noviny nebo skartovaný papír. „Samozřejmě občas použijeme i bublinkovou fólii, která nám přišla od dodavatelů,“ přiznává Ivon Fraňková z BIOneeds s tím, že je škoda ji vyhodit.
Pokud nemají po ruce noviny, sáhnou e-shopy po kupované papírové výplni, jakou je třeba FastPaper. Protože se dodává v odvíjecí krabici, chválí si, že balením stráví méně času.
Nedostatek použitých výplní e-shopy vykrývají papírovou výplní, jakou je třeba FastPaper.
Co se naopak neosvědčilo, je dřevitá vlna a SizzlePak.
„Oboje vypadá velmi pěkně a zákazníky to určitě nadchlo,“ říká Ivon Fraňková z BIOneeds. „SizzlePak byl ale poměrně drahý a vhodný jen do malých balíčků. Dřevitá vlna se zase nedá recyklovat, navíc nás škrábala do rukou a byl z ní binec.“
Papír vítězí i při volbě lepicí pásky – nejoblíbenější je samolepicí papírová páska, přestože stojí 2× víc než plastová. V Greenwave to vysvětlují tak, že si chtějí být jistí, že krabice bude zrecyklovaná.
Jejich obavy, že krabice polepené plastovou páskou skončí ve spalovně, jsou ale zbytečné – recyklace se dočká každá krabice bez ohledu na to, jestli je polepená páskou z plastu, nebo papíru. Dnešní technologie plast hravě odstraní.
Oslovené e-shopy je ale nadále preferují – nejspíš kvůli jejich „přírodnímu“ vzhledu.
Největší zelené srdce ale mají v Naklíčeno.cz.
Proč? Používají tzv. zvlhčovací pásky, které se musí dopředu navlhčit pomocí speciálního zvlhčovače. Balení je proto docela otrava. „Není to ideální. Lidi jsou z toho ulepení a musí se to umět,“ vysvětluje majitel Naklíčeno.cz Michal Kuchař. „Ta námaha za to ale stojí“.
Papírové pásky si získaly oblibu pro svůj „přírodní“ vzhled, který na kartonu působí jednotně.
Zabalit sklo je pro environmentálně smýšlející e-shopy pořád výzva.
Nejdál zatím došla Econea, která už 4 roky balí skleněné lahve do vlnité lepenky. „Roli si pilkou nařežeme na třetiny a fakt se nám to osvědčilo. To množství rozbitého skla je zanedbatelné,“ říká Tomáš Bobek.
Vlnitou lepenku si chválí i Naklíčeno. Greenwave se ale s nejkřehčím zbožím vrátil k plastu: „Křehké sklo balíme do bublinkové fólie, která nám přijde od dodavatelů.“ Důvodem je riziko rozbití. „Neosvědčilo se nám na obalech šetřit,“ vysvětluje Denisa Svobodová z Greenwave.
Extrémní minimalizace obalového materiálu se nevyplatila ani v Tierra Verde. „Stávalo se nám, že se zboží často poškodilo a napáchali jsme více škody než užitku,“ vysvětluje Jan Čillík.
K ochraně křehkého zboží používají e-shopy vlnitou lepenku.
Jak je vidět, papír mezi obalovými materiály vítězí na plné čáře.
Už dříve jsme však psali o tom, že na zelenou misi se můžete vydat i jinými cestami, než tím, že začnete balit do papíru. Udržitelnější firmou se může e-shop stát už tím, že omezí velikost zásilek nebo upřednostní recyklované materiály.
Že neexistuje jedna odpověď na to, jak balit ekologicky, dokazuje módní e-shop thredUP. Podle Madeline Aaronson vyžadují jejich plastové obálky 3,5× méně energie než kraftové obálky.
I módní značka Patagonia spočítala, že více emisí ušetří zmenšením plastových sáčků, než tím, že přejde na papírové.
Plastový sáček Patagonia: před a po zmenšení.
Nějak se to komplikuje, že?
Ale nebojte. Nemusíte být materiáloví inženýři, abyste se rozhodli správně. Stačí, když se budete řídit hodnotami své firmy a zvolíte si svoji cestu:
Každá z cest pomůže životnímu prostředí jinak.
A každá vyžaduje jiný přístup k volbě obalovým materiálů, logistice a expedici.
Oslovené e-shopy se nebojí balit do plastů, pokud jim přišly od dodavatelů.
Zákazníci ale nadšení nejsou a často si dobrý úmysl e-shopů vyloží špatně. Natolik špatně, že napíšou špatnou recenzi. „Občas se někdo najde, kdo veřejně napíše, že kážeme vodu, ale pijeme víno,“ svěřuje se Romana Vávrová z NuSpring.
Ani sebelepší zákaznická péče ale nemusí stačit na urovnání konfliktu.
„Jedné zákazníci jsme vysvětlili, že fólie pochází od dodavatele. Odpověděla nám, že jsme jen přesunuli svůj nepořádek k ní a ona s plastem nechce mít nic společného,“ sdílí svou zkušenost Romana Vávrová a dodává, že „někdy, ať děláte, co děláte, prostě budete za špatného vy.“
Zkušenost s nespokojenými zákazníky má i Naklíčeno.cz.
Do zásilek dávají skartovaný papír a kartonové odřezky používají jako zarážky. Jenže zákazníci si stěžovali, že skartovaný papír práší, že se někde páska odlepuje, že na nich e-shop šetří, svěřil se majitel Naklíčeno.cz Michal Kuchař.
Řešení bylo nakonec snazší, než byste čekali. „Vyřešili jsme to dopisem, který dáváme do zásilky.“
Od doby, co Naklíčeno do zásilek vkládá tento vzkaz, jsou zákazníci spokojení.
Od té doby prý žádný zákazník nic špatného na balení neřekl. A na jejich profil na Heurece začala přicházet chvála za eko balení.
Vzkaz à la Naklíčeno ale není jediný způsob, jak zákazníkovi vysvětlit, proč se na něho vysypal skartovaný papír:
Komunikovat se zákazníkem můžete i pomocí razítka.
Co vaši zákazníci nikdy neuvidí, je, že ekologický obalový materiál není levná záležitost. Můžete sice ušetřit na krabicích, které zrecyklujete od dodavatelů, náklady vám ale narostou v práci skladníků.
Co dělat, když jsou pro vás náklady na ekologické balení vzhledem k zabalenému počtu balíků neúnosné?
Inspirací vám může být Notino, které dává svým zákazníkům na vybranou.
Když si zákazník připlatí 25 korun, dostane zásilku zabalenou do papíru. Podle ředitele logistiky Tomáše Hofera mají o službu zájem hlavně v západní Evropě, kde si ji volí téměř každý druhý zákazník. V Česku zatím procento zákazníků nepřesáhlo 10 %.
Zákazník si na stránkách Notino může ekologické balení zvolit za příplatek.
Zatímco v zahraničí si službu chválí, u nás někteří lidé nerozumí tomu, proč si za šetrnější balení musí připlácet a ptají se: „nemělo by to být naopak, že za příplatek bude balení do plastu?“
Čísla ale ukazují, že zabalit zásilku ekologicky trvá až 3× déle než zabalit ji standardně. Čím větší e-shop budete, tím víc musíte s tímto nákladem počítat.
O své zkušenosti se s námi podělila Econea, Naklíčeno.cz, Tierra Verde, Notino, Greenwave a NuSpring... pokud je znáte, tak tušíte, odkud vítr vane – všechny prodávají přírodní kosmetiku nebo zdravé potraviny.
Balit ekologicky pro ně bylo od začátku samozřejmostí.
Tlak ze strany společnosti ale ukazuje, že šetrné balení se začíná vyžadovat od každého e-shopu. Pokud se chcete vydat na zelenou misi také, držíme vám palce.
A pokud zabloudíte, neváhejte se nám ozvat. Rádi vám poradíme, jak balit šetrněji.