Sleva pro registrované zákazníky až 10 %
Heureka: 99 % lidí nás doporučuje
Píše se rok 2007 a na srazu bývalých spolužáků se potkávají budoucí zakladatelé firmy. Jeden z nich už v té době úspěšně prodává obalové materiály, a především bublinkové obálky – náš první artikl, na portále Aukro.cz. Druhý, jen pár měsíců před setkáním zjišťuje, že jeho vysněná kariéra analytika a poradce není to pravé. Oba ale chtějí vydělat “POŘÁDNÝ PRACHY”.
Slovo dalo slovo a začátkem roku 2008 začínáme připravovat náš první podnikatelský plán. Nic z něj se nestane tak, jak si to plánujeme. Jsme ale hodně snaživí a za prvních 5 letech existence firmy dosahujeme záviděníhodných (ne)úspěchů:
Druhá polovina první dekády je už výrazně úspěšnější. Realitou je, že bez těch mnoha držkopádů bychom dnes nebyli tam, kde jsme.
V květnu zakládáme s-r-óčko a v červnu pronajímáme první sklad v Hrušovanech u Brna. Jsou to 2 malé místnosti cca 60m2 a platíme za ně pouhých 1.190,- Kč měsíčně. To je necelých 20 Kč za metr. Tak výhodný nájem už nikdy mít nebudeme.
Už v říjnu stejného roku se po 4 měsících musíme stěhovat, protože nám zásoby začínají přerůstat přes hlavu. Pronajímáme náš druhý sklad s rozlohou asi 150m2 v průmyslovém areálu v Brně-Židenicích. Do nového skladu pořizujeme přímotop a našeho prvního zaměstnance Petra.
Sklad v Židenicích nám začíná být malý už po pár měsících a v březnu 2009 tak stěhujeme firmu znovu – už potřetí. Tentokrát do haly o rozloze 1.000m2, což je víc než 6-ti násobek předešlé haly a máme dojem, že bychom mohli mít chvíli klid. To jsme se spletli. Za půl roku jsme nuceni pronajmout dalších 500m2 a i s touto extra plochou máme neustálé problémy s uskladněním zboží.
Mezi úspěchy roku 2009 patří především:
Počtvrté stěhujeme firmu. Tentokrát do rozpadajícího se brněnského areálu Zbrojovka. Před nastěhováním investujeme statisíce do rekonstrukce kanceláří, které budeme za 2 roky znovu opouštět. Náš tým dosahuje počtu 10 lidí.
Nejčernější období v historii firmy začíná. Prodej nám jde docela slušně, ale ještě lépe nám jde utrácet peníze. Dostáváme do mnoha nepříjemných situací s dodavateli, kterým pozdě platíme faktury. Platíme pozdě úplně všem. V polovině roku se pokoušíme situaci napravit spuštěním nového účetního a informačního systému, ale tento krok způsobuje ještě větší problémy a skladové zásoby firmy se na další rok stávají naprosto neřízenou černou dírou. Všechno je dost “v háji” a problémy se začínají hromadit.
Úplně všechno se začíná hroutit. Dokonce i naše hala. V červenci se na nosných sloupech objevují nebezpečně vypadající pukliny a posudek statika nám přikazuje se do 30 dnů vystěhovat. Stěhujeme se popáté.
Po stěhování nás čeká očistec. Nejdřív se odepisuje 1,5 milionu za účetní, skladové a investiční chyby. Následně dochází k boji o budoucím směru firmy mezi jejími zakladateli. Nakonec pak kvůli novému směru dochází k odchodu několika zaměstnanců. Ti, co zůstávají musí hodně zatnout zuby a “máknout”, aby firma vůbec přežila. Začínáme to obracet?
Trvalo to 5 let, ale je to tu! První finančně úspěšný rok zvěčňujeme prvními profesionálními fotkami. Zároveň rozjíždíme práce na novém e-shopu se skvělými kolegy z Proof&Reason.
Po řadě let bolestivých a drahých lekcí se zdá, že v těch základních věcech jsme se už poučili a díky tomu se můžeme postupně víc a víc soustředit na rozvoj firmy a jejích aktivit. Přidáváme sortiment i nové kolegy do týmu.
Daří se. Ne však jenom v růstu, ale i v oblasti velice špatných rozhodnutí. Jedno z největších šlápnutí vedle tohoto roku přichází, když do firmy nastupuje nový obchodní ředitel. Je to radikální krok, protože do tohoto okamžiku do firmy všichni nováčci nastupují na nižších pozicích a teprve časem se podle schopností a snahy posouvají někam dál. Už v den jeho nástupu je jasné, že si s ostatními na firmě moc dobře rozumět nebude, a v průběhu dalších týdnů se jen ukazuje, jak špatné to bude. Tato událost téměř dokonale podkopává právě se tvořícího týmového ducha a aby toho nebylo málo, začínáme mít opět problémy se spolehlivostí střechy.
Končí nám nájemní smlouva v hale, která je už zase na prasknutí. Čeká nás šesté stěhování. Tentokrát máme více času, takže si na hledání a výběru budoucího sídla firmy dáváme pořádně záležet. Dostáváme doporučení od našich bývalých zákazníků – Notino (dříve Parfums) – a nakonec se stáváme jejich sousedy. Všechno ale nemůže být jenom pozitivní, takže si stěhování “zpestřujeme” fatálním nezvládnutím předání opouštěné haly jejímu majiteli, který nás za chyby patřičně penalizuje. Je to tvrdá a drahá lekce.
Celá historie firmy je úzce spojená s Polskem, kde jsme kdysi začali nakupovat již zmiňovaný první artikl – bublinkové obálky. A budoucnost firmy bude snad také s Polskem pevně spojená, protože tam spouštíme nový e-shop www.top-opakowania.pl. Aby to opět nebyla příliš velká nuda, e-shop je po svém spuštění víc než rok dost ztrátový, což je asi 2x déle než jsme předpokládali a o to víc nám chybí peníze, které jsme loni vyhodili z okna.
Už teď jsme došli daleko. Zvlášť s ohledem na to, kolikrát to vypadalo, že firma úplně zanikne. Závěrem tedy jen malé porovnání PŘED a PO deseti letech snažení, průšvihů a opětovného snažení.
Plánů máme hodně. Možná expanze do dalších zemí v Evropě nebo snad něco úplně jiného? To si teď ještě chvíli necháme pro sebe, ale určitě se to brzy dozvíte.
P.S. pozornější čtenáři si možná teď říkají, že stěhování nebylo 6, ale jenom 5. To šesté bylo hned při založení firmy, když jsme museli zrušit dosavadní OSVČ podnikání jednoho ze zakladatelů a všechno převést a přestěhovat do nově vzniklého sídla firmy v Hrušovanech u Brna.