Sleva pro registrované zákazníky až 10 %
Heureka: 99 % lidí nás doporučuje
Mnoho podnikatelů a e-shopařů se při výběru obalů rozhoduje jen podle ceny. Patříte mezi ně, nebo uvažujete nad logistikou komplexně?
Cena obalu je sice nejviditelnější část nákladů na balení, není ale jediná. 90 % nákladů na balení je podle americké poradenské firmy Macfarlane Packaging specializující se na logistiku skrytých.
90 % nákladů na balení je skrytých.
V jakých oblastech můžou vaše náklady na balení skrytě růst?
Každý balík, který se na cestě k zákazníkovi poškodí, je malé neštěstí – jednak jste ho už zaplatili, jednak jste právě nejspíš přišli o důvěru zákazníka, který na zboží spěchal.
Zásilky přitom nemusí vždycky poškodit doručovací firma. Někdy za nimi stojí nekvalitní obalové materiály. Přesvědčte se sami:
Proto se často vyplatí investovat o pár korun více do kvalitnějších obalů, se kterými bude možné zboží přepravit bezpečně a předejít tak nákladům skrytým v poškozeném zboží a vratcích.
Víte, jak dlouho trvá zabalit vaše zásilky? Správně byste do nákladů měli započítat i práci skladníků, kteří musí zásilku připravit, obal složit, zabalit…
Práce skladníků je náklad, se kterým musíte počítat.
Skvělým příkladem je krabice s automatickým dnem. Je sice dražší, ale zabalíte s ní zhruba o 50 % rychleji než s běžnou lepenkovou krabicí. Při 100 odeslaných balících denně, jejichž zabalení trvá průměrně 2 minuty, dělá úspora 1,5 hodiny denně. To je zhruba 3,5 pracovního dne za měsíc.
Uvažovat nad obalovými materiály se tedy vyplatí i tímto způsobem.
Další příklad toho, kdy se původně zamýšlená úspora při nákupu nemusí vyplatit, je, že levnější nekvalitní obalový materiál nemusí mít takové ochranné vlastnosti jako ten kvalitní, takže jich ve výsledku musíte použít více.
Nejčastěji bývá problém s lepicími páskami, o kterých jsme už mluvili, nebo s tenkými stretch fóliemi – příliš tenké a nekvalitní stretch folie se při balení neroztahují, ale spíše trhají. Zásilku tak nakonec musíte omotat vícekrát.
Na začátku jste sice na roli tenčí fólie ušetřili 15 korun, protože vám ale dojde rychleji, původní úspora rázem zmizí.
Pokud levnou krabici musíte obalit páskou vícekrát, jen aby držela, rozhodně jste neušetřili.
Co s tím? Zkuste si koupit vzorky dražších obalových materiálů a porovnat je za plného provozu s těmi nejlevnějšími. Možná budete překvapeni.
Kupujete větší množství obalového materiálu do zásoby? Tak to byste rovnou měli přemýšlet nad cash-flow a prostorem ve skladu. Ne vždy se totiž nakupování do zásoby vyplatí.
Když si koupíte naráz 10 000 krabic, podaří se vám sice vyjednat u dodavatele nižší cena, musíte mít ale na paměti hotovost vázanou ve velkých zásobách a stejně tak prostor ve skladu. To platí dvojnásob, pokud si skladové prostory pronajímáte.
I tento problém má své řešení. Solidní dodavatelé obalových materiálů mají takové skladové zásoby, že nemusíte skladovat obaly ve velkém a stačí, když si je objednáte tzv. just-in-time – když ho budete zrovna potřebovat.
V Top-obaly.cz máme na skladě desítky tisíc krabic, takže můžeme vykrývat potřeby zákazníků, kteří si takové sklady nemůžou dovolit.
Hodně peněz můžete utratit jen za to, že posíláte příliš objemné nebo těžké zásilky. Skvělým příkladem je nový ceník České pošty nebo tato zkušenost našeho zákazníka:
Potřeboval maximálně snížit váhu zásilek, které přepravoval přes moře, protože ho každý kilogram navíc něco stál. Nabídli jsme mu proto řešení ve formě papírových palet. Váží 6x méně než dřevěné europalety, takže výrazně ušetřil.
Projít si detailně podmínky dopravců by měl být jeden z prvních kroků, jak revidovat náklady na balení.
A teď k České poště. Ta od 1. 3. 2019 určuje cenu poštovného podle rozměrů krabic. Stačí proto centimetr navíc a poštovné vyskočí o 30 korun.
Proto se vyplatí nastudovat ceníky dopravců a jejich omezení a pořídit krabice v optimální velikosti – jen tak budete mít jistotu, že nezaplatíte nic navíc a využijete prostor na maximum.
TIP: Pokud posíláte Českou poštou, shrnuli jsme optimální obaly do článku, jak vyzrát na nový ceník České pošty.
Pokud máte velká balení a vlastní dopravu, můžete stejné množství optimálně zabaleného zboží naložit do méně dodávek, spotřebovat méně nafty a ušetřit.
Některé firmy se snaží ušetřit tím, že jdou po nejnižší ceně na trhu a ve výsledku odebírají obaly od různých dodavatelů. Dává to smysl, ale do nákladů se pak musí započítat vícenásobné poštovné i čas strávený nad hledáním nejlevnějších variant a vyřizováním objednávek.
Co může některým firmám naopak čas ušetřit je, vybrat spolehlivého dodavatele a optimální sadu produktů.
Pro takové příklady má například u nás každý zákazník záložku “snadný nákup” – najde v ní soupis produktů, které může koupit na pár kliknutí bez zdlouhavého procházení webu.
Pokud objednáváte stejné zboží stále dokola, funkce “snadný nákup” vás ušetří čas.
Méně odpadu, menší poplatky pro EKO-KOM. Tak se dá shrnout náš poslední tip, který je spíše pro větší hráče a podniky, kteří by chtěli projít možné úspory v balení do detailu a vyladit obalovou logistiku k dokonalosti.
Čím méně odpadu totiž vyprodukujete, tím menší poplatky budete muset zaplatit.
Vidíte, že cena za kus obalového materiálu není jediný náklad, se kterým počítat. Čím více zásilek budete posílat, tím více začne záležet i na oblastech, které jsme právě popsali.
Tak si to zopakujme, do nákladů na balení patří:
Zapomněli jsme na něco? Snad ne. Pokud vás přece jen něco napadne, napište nám.